Wednesday, May 19, 2010

Kealpaan & Kelalaian

Dalam hidup ni bila kita sibuk mengejar sesuatu benda kita selalu akan abaikan satu lagi perkara. Nama pun manusia, manusia tu kan memang tak sempurna..tapi kalau pun kite memang tak sempurna mungkin ada cara untuk menampung kekurangan tu.


Itu yang jadi pada saya. Dalam hidup saya sekarang priority selalu terarah pada kerja. Satu hari ada 24 jam di mana 7-8 jam dihabiskan untuk tidur dan selebihnya dibazirkan dihabiskan di tempat kerja memang la banyak benda yang akan diabaikan.


Kawan baik saya sering mengadu kepada saya sejak saya kerja di tempat kerja baru sering x punya waktu untuk die sehingga die FeDap ahahaha..sejak saya ada tunang saya selalu tak punya masa untuk die..dulu..ketika berusia 20 tahun..ketika saya dan 2 orang sahabat duduk di jeti tasik di Putrajaya saya pernah berkata " Kalau aku ada bf pun aku akan pastikan korang priority aku"..ohh maafkan aku sahabat sebab menafikan kenyataan yang aku pernah buat dulu..tapi sahabat saya lagi satu berkata " x boleh dayah..nanti kite x boleh bahagi masa makin kite besar makin byk tanggungjawab kite masa tu masing-masing akan ada hidup sendiri" saya yang ketika itu hanya memikirkan kawan tanpa komitmen masa hadapan hanya mengutuk kata-kata teman dan menuduhnya mencari alasan untuk lari dari saya..tapi ape yang dikatanye BENAR kini.


Begitu juga halnya dengan keluarga..bebanan kerja membuatkan saya jarang pulang awal ke rumah untuk makan bersama. Mereka juga harus meninggalkan saya sendirian di rumah jika percutian yang dirancang tidak dapat saya ikuti..hati meronta ingin pergi dek rengekan adik yang mengatakan "kakak ikut la adik buhsan kalau kakak takde"..namun pendirian saya tetap pada kerja sebab memang saya tidak ada pilihan.


Minggu lepas saya dikejutkan dengan berita kematian sahabat tunang saya. Kematian yang tragis saya kira. Akibat kemalangan jalan raya, sahabatnya meninggalkan keluarga dan isteri yang baru dinikahi selama 4 BULAN. Terpana saya seketika bile mendangar berita itu..arwah yang ketika itu dalam perjalanan untuk menghadiri kursus kerja di ipoh..Die pergi kerana mmg waktunya telah tiba. SETUJU. tapi di sebalik itu...arwah meninggalkan isteri yang jarang ditemui nya kerana die bekerja di Sarawak dan sang isteri berada di Kuala Lumpur. sbb ape = KERJA.


Selepas kejadian itu saya mencari, mencari masa dan waktu untuk bersama semua yang saya sayang. Mujur pada jumaat yang mulia menyatukan saya bersama semua yang saya sayang. Sahabat, Saudara, Keluarga Bakal mertua :p semuanya ada. Saya gembira dan cuba melayan semuanya sebaik mungkin. Kerja mungkin priority bagi saya tapi satu ketika nanti apabila berkahwin dan perlu meninggalkan kerjaya yang saya syg yg selalunya menjanjikan habuan lumayan. Saya akur. Mungkin segulung ijazah yang insyaallah diperolehi sepatutnya didagangkan ke syarikat terkemuka tapi saya akur sekiranya ianya hanya perlu berada di dalam fail dan manfaat dari ilmu itu saja yang akan saya praktikkan dalam kehidupan. : )




12.56AM

3 comments:

NuRuLhUsN@ said...

I'm touched..u r totally right dayah...

Cutie Pie Lulabi said...

Thank u husna..

saya bibah said...

betull..daia, ko keje fedex lg?