Thursday, April 9, 2009

Love.Money.Cinta.Wang

Hello Sumee,
This time around saya nak bercerita tentang wang vs money. Actually ni lah masalah utama dalam percintaan. Nak kata wang dan kebendaan ni x penting, ohh gi terjun lombong la sape ckp camtu. Hidup atas cinta semata-mata tanpa memandang wang dan kebendaan kalau sanggup makan pasir atau kayu ok lah.



Gambar di ambil dari sini

Ape yang saya cube smpaikan kat sini is (sbb saya tau ada sesetengah orang yang merasakan saya ni hanya memandang wang dan kebendaan semata!) cinta dan wang ni perlu seimbang. Bukanlah bermaksud lelaki perlu ada banyak duit untuk beli itu dan ini buat saya...tak..bukan mcmtu..ape yang saya dan mungkin gurl2 yang serupa ngan saya, memadailah dengan punya sedikit wang untuk keluar dating (e.g lepas byr mkn,tgk wayang, byr parking dan sewaktu dgn nya). Saya lebih suke mengamalkan konsep "kongsi sama-sama" which is bile kuar kalau sorang byr tgk wayang sorang byr makan..x perlu ber-shopping itu ini utk saya sbb saya x perlukan tu sume.



Saya punya seorang teman suatu masa dulu yang saya kira amat memahami dan baik. Sepanjang perhubungan kami sangat jarang bergaduh ape tah lagi meninggi suara. Die datang dari keluarga yang sangat baik dan sederhana. Keluarganya saya dan si dia juga menyenangi antara satu sama lain. Si dia masih lagi belajar dan saya amat memahami situasi kewangan yang sering dihadapi oleh si dia.Disebabkan saya telah bekerja saya tidak kisah untuk sesekali mengeluarkan wang untuk keluar dating.



Selepas lebih setahun, saya merasakan perasaan cinta yang pernah ada dalam hati saya semakin pudar, kerana komitmen masa dan kewangan saya dan si dia yang agak "limited". Punca utama perpisahan bukan sekadar wang tetapi juga kerana tiada keserasian dan persefahaman. Walaupun saya sedar si dia bakal menamatkan pengajian tidak lama lagi dan mempunyai simpanan masa depan yang sgt terjamin selain aset seperti kereta dan juga kerjaya yang baik, saya undurkan diri juga. Jadi jelas, kalau Wang punca saya meninggalkan si dia, salah sekali pemikiran die, sbb saya boleh aje kalau nak tunggu setahun dua lagi untuk 'menikmati' wang si dia tapi saya pilih juga jalan untuk berpisah. Sebab pada saya wang ialah keperluan tetapi wang bukan segala-galanya!.

Saya mintak maaf pada si dia. Saya tahu saya kecewakan si dia. But I have to. Saya x nampak future untuk kite bersama. PERPISAHAN jalan paling baik dari terus menyakiti each other.

Saya juga sangat bersetuju dengan nukilan ini:

Mungkin tuhan menginginkan kite bertemu dengan beberapa orang yang salah sebelum bertemu dengan orang yang tepat, kita harus mengerti bagaimana berterime kasih atas kurnia itu.

Ye mungkin itu juga takdir kuuuuu..

p/s: ada kene mengena dengan yang hidup tapi belum mati.saya ikhlas.peace.

11 comments:

Nurul Diana@Mama=Adam + Aidil + Ayra said...

terigt kisah lama .. dulu pernah buta kerana cinta .. sudahnya habis duit jiwa merana ... ;-(

haifaarah said...

kak diana : yeke kakk? see,skrng dah dpt 10x gnda better kan. itulah kehidupan..

daia : i like warkah berdarah u nie...sape2 mkn cili,sila la tmbh lgi ye..hhahahaa. Xpe..pengalaman tu sume mematngkan kita kan. jgn pndng belakang n jgn tegur dah...hahhaha. trus maju n maju ke depan....chaiyokk..

Malisa Sabil said...

bila xde rasa..xperlu tpu diri lg..i used to buat decision besar utk tinggalkan my ex you-know-who..proud i done that walaupon after that my life jd like hell..sume org keep on salahkan me..my family..his family..kawan2..

perkahwinan bukan soal cinta or duit semata..tanggungjawab tu yang penting..kalo hidup sendiri lebih bagus dari punya teman..i rather choose to be alone..

btw..sori if u xleh accept apa i ckp..

afizaziz said...

semua yang berlaku ats dunia ni ada hikmah..

baik dan buruk kena kita terima

Cutie Pie Lulabi said...

kak malisa: i put the blame on you too also that time, and im sorry about that.. now I know how u feel masa nak buat big decision camni..hell suffer!!!

Malisa Sabil said...

air mata ku masih belom kering saat baca komen ni..huhu..

paling susah bile my own family pon salahkan i..support my ex..masa tu gak i final exam & kena submit fyp yg cam nak tecabut nyawa aku buat..i sorng2..betahan & terus survive..

tp i still boleh gelak lagi skang..at least patut bangga sbb i independent..tp after all mcm xmampu lg dah utk heartbreak lepas ni..

Cutie Pie Lulabi said...

its ok, dah lama pun benda tu berlaku..i must said u the brave one laa..kak after 7 years woo..its tough woo..if me ur ex totally retarded dah.hehehe

Malisa Sabil said...

u tgk my ex cane?? still blh cari new bakal wife kan..hehe..

peace!

nobody said...

Mungkin tuhan menginginkan kite bertemu dengan beberapa orang yang salah sebelum bertemu dengan orang yang tepat, kita harus mengerti bagaimana berterime kasih atas kurnia itu.

mcm awk ckp.. mungkin sume ni ade hikmahnye.. walau ape2 pon sy akan sentiasa mendoakan kebahgiaan awk di dunia dan di akhirat.. moga2 awk bertemulah dgn org yg tepat.. yg penting awk happy.. coz when u r happy org di sekeliling awk pon happy.. amin.. theeeee.. hurmmm.. peace out.. T_T

Cutie Pie Lulabi said...

nobody: hey thanks..appreciate that..may u too jumpe org yang tepat..take care..thank you yer..

Anonymous said...

sian awk,,harap awk tabah,..erm,,,skang nie die mcm ner?dh dpt pengganti awk?